CZY GRILLOWANIE MOŻE BYĆ ZDROWE?

No bez przesady – przecież wszystko jest dla ludzi! Nie mogę ciągle sobie odmawiać – słyszę bardzo często. I osobiście utożsamiam się z tym zdaniem. Jednak zdanie to należy uzupełnić o jedno kluczowe słowo – UMIAR! Umiar, moi Drodzy, przede wszystkim. Bo wiadomo, że od jednego niewielkiego kawałka grillowanej karkówki jeszcze nikt nie umarł. Jedno piwo do wspomnianego mięska też raczej nikogo nie zabije. Tylko w tym momencie zadaj sobie pytanie – czy jesteś w stanie poprzestać na tym jednym niewielkim kawałku karkówki i jednym piwie? Czy dasz radę oprzeć się pokusie, jeśli przed Tobą na stole cała góra takich mięsnych „rarytasów”? Czy zrezygnujesz z kolejnego piwa, jeśli tuż obok stoi cała skrzynka?

No właśnie… Dlaczego będzie to trudne? Ponieważ sięgamy po to, co mamy w zasięgu ręki. To, co widzimy kusi. W dodatku posiłki spożywane w towarzystwie bardziej nam smakują. Dlatego warto zadbać o to, by w zasięgu ręki były produkty zdrowe i mniej kaloryczne.

Oto kilka propozycji, co przygotować na grilla, aby zbytnio nie obiążać naszego układu trawiennego:

  • wybieraj chude mięso (np. chudy schab, filet z kurczaka, indyka) i kiełbasę dobrej jakości (czyli zawierającą ok. 90% mięsa) – są mniej kaloryczne i miej obciążają układ pokarmowy. Ponadto kapiący z tłustych potraw tłuszcz, przypalając się, powoduje wytworzenie związków toksycznych, jak na przykład wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne (WWA), czy nitzozoaminy, mające potwierdzone naukowo działanie raktwórcze – wybierając chude mięso i chudą kiełbasę, unikniesz tego procesu
  • grilluj ryby – bardzo smaczny jest pstrąg, dorsz, łosoś
  • grilluj warzywa (np. cukinię, bakłażan) – są lekkostrawne, niskokaloryczne i dostarczają ogromnej ilości składników mineralnych oraz antyoksydantów. A do tego smakują wyśmienicie!
  • przygotuj surówki  – powód? Czytaj wyżej 😀
  • przygotuj zdrowe napoje, np. zieloną herbatę z miętą i cytryną (pobudzi trawienie)
  • pamiętaj o ziołach – pobudzają trawienie i wzmagają aromat potrawy, dzięki czemu możesz użyć mniej soli (np. kukrkuma zadziała rozkurczowo, majeranek i kmin rzymski zapobiegną wzdęciom, estragon i lubczyk zastąpią nadmiar soli)
  • pamiętaj o musztardzie – zawarta z niej gorczyca pobudzi wydzielanie soku żołądkowego oraz żółci, wspomagającej trawienie tłuszczu. Unikaj jednak dodawania jej do marynaty, jeśli zamierzasz korzystać z aluminiowych tacek (czytaj niżej)
  • sos czosnkowy – podniesie aromat przypraw
  • unikaj słonych przekasek – mięso i kiełbasa dostarczą Ci wystarczającej ilości tłuszczu i soli. Zamiast nich możesz przygotować słupki z marchewki, ogórka, papryki. Dobrym dodatkiem będą również orzechy (oczywiście niesolone i z umiarem)
  • unikaj kupowania gotowych produktów na grilla – zapeklowane w przyprawach będą trudniejsze do oceny w kontekście świeżości

A teraz kilka rad, jak piec na grillu:

  • pamiętaj o starannym umyciu rusztu
  • do paleniska możesz dorzucić gałązki jałowca – potrawy nabiorą pięknego aromatu
  • jeśli używasz podpałki, zaczekaj, aż się całkowicie wypali, a dopiero potem wykładaj potrawy na ruszt (podpałka zawiera substancje toksyczne)
  • unikaj przypalenia potraw (potrawy przypalone zawierają dużo zwiążków rakotwórczych)
  • unikaj tacek aluminiowych, zwłaszcza, jeśli mięso peklowane było w marynacie zawierającej ocet, sok z cytryny lub jakikolwiek inny kwaśny składnik (uchronisz się przed wniknięciem do potrawy szkodliwych dla zdrowia zwiazków glinu)

Jak przygotować marynatę do mięsa:

Do oleju rzepakowego lub oliwy z oliwek dodaj odrobinę soli oraz przyprawy: czosnek granulowany, sproszkowaną czerwoną paprykę, pieprz, majeranek, kmin rzymski, kurkumę, rozmaryn, czosnek niedźwiedzi, estragon, lubczyk), wszystko dokładnie wymieszaj i natrzyj tym mięso. Aby dobrze „naszło” aromatem, warto zrobić to na kilka godzin wcześniej i nie wkładać mięsa do lodówki.

Przepis na sos czosnkowy:

Do przygotowania potrzebujesz:

– gęsty jogurt (np. typu greckiego)

– czosnek (ilość wedle upodobania)

– odrobinę soli

– przyprawy: pieprz ziołowy, majeranek, bazylię, oregano, zioła prowansalskie

Czosnek przeciśnij przez praskę i dodaj do jogurtu wraz z solą i przyprawami. Dobrze wymieszaj i gotowe J

Grillowana cukinia:

Cukinię umyć, pokroić ze skórą na plastry ok. 1 cm i posmarować marynatą (oliwą z oliwek z dodatkiem soli i przypraw – czosnek, bazylia, oregano, majeranek, kurkuma, imbir, kardamon, zioła prowansalskie); Następnie wyłożyć na tackę lub gęsty ruszt. Grillować kilka minut z obu stron.

Pyszny szaszłyk:

Do przygotowania potrzebujesz:

– mięso wieprzowe od szynki lub schab

– marynatę (przepis powyżej)

– cebulę

– świeżą paprykę

– pieczarki średniej wielkości

– suszone śliwki

Mięso pokrój w kostkę i zapekluj na kilka godzin. Nie wkładaj do lodówki – wtedy przyprawy lepiej przenikną do mięsa. Paprykę umyj i pokrój w większe kwadraty, w taki sam sposób pokrój cebulę. Pieczarki umyj i, jeśli są zbyt duże, przekrój na połówki.

Wszystkie składniki nabijaj kolejno na szpikulec do szaszłyków i grilluj z obu stron unikając przypalenia.

Podsumowując: grillowanie może być jednocześnie i smaczne, i zdrowe – wystarczy odrobina dobrych chęci J